Gylp i forbindelse med grød

14. november 2018

Alder:
5 mdr.

Gylp i forbindelse med grød

Kære Helen

Tak for dine gode refleksioner over at gå over til skemad to gange dagligt. Det giver rigtig god mening at alle i familien spiser samtidig, både store og små. Vi spiser dog allerede kl 17, da storesøster skal have overskud til aftensmaden, og hun er temmelig træt efter en dag i børnehave. Så jeg vil give det lidt tid og se hans rytme lidt an.

En anden undring jeg har i forbindelse med lillebrors skemad er, at han er begyndt at gylpe betydeligt mere i timerne efter skemaden, når han er blevet ammet. Det er ikke grøden der kommer op, men det er som om at han indtager samme mængde mælk efterfølgende, som han plejer, men der så ikke er plads i maven.

Jeg kan med ...

Annonce

... mit googleri konstatere at jeg ikke er alene om fænomenet, men at det ofte er i forbindelse med overspisning af grød. Jeg lader dog ikke lillebror spise mere en den halve dcl som du anbefaler (til trods for hans store lyst).

Er der noget at gøre her, eller er det en tilvænningsperiode? Kan de sluge meget luft i forbindelse med den første skemad? Skal jeg ned i mængde?

Han får det som beskrevet tidligere, 1/2 dcl grød til frokost, efter sin lange lur (2-3-4 timer), og bliver ammet for resten. Men det er både noget af mælken lige efter der ryger retur og også senere på aftenen.

Han gylpede noget da han var helt lille, men var egentlig vokset fra det igen.

Kærlig hilsen
M

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for dine mange professionelle og anvendelige svar. De har været os til rigtig stor gavn og hjulpet til at stå på egne ben.

Tak for denne brevkasse, som er fantastisk

Hilsen Theas mor og far